EU-valet.

Fick frågan idag om jag tänker rösta i det kommande EU-valet. Mitt svar blev att jag råkat kasta min valsedel, samt att jag inte är det minsta insatt. Jag visste knappt vad EU-valet innebar.
Känner ändå att man har ett ansvar som vilar på sina axlar. Så därför sitter jag nu och tittar igenom vad varje parti har att säga. Vad de vill förändra och vad deras största frågor är.
Jag finner en röd tråd i vad alla har att säga. Och det är klimatfrågorna. Alla partier som jag granskat än så länge har sagt att de vill ha klimatsmart-mat, fler el-bilar osv. Dock säger de också att jorbruket måste bli mer ekologiskt. Något som jag tycker är otroligt bra. Men vad händer med de bönder som inte kan ändra sina gårdar till ekologiska? För en sådan förändring kräver otroligt mycket pengar. Pengar som säkerligen inte finns eftersom det är svårt i dagens samhälle att driva ett jordbruk med stor vinst. Egentligen borde jordbrukspolitiken drivas framåt med synsättet att få gårdar att bli mer lönsamma. Minska kostnaderna och öka inkomsterna! När det är gjort, ja DÅ  vi kan titta på det här med ekologiska jordbruk. Ett av partierna säger dessutom att det läggs för mycket pengar på jordbruket. Jag blir orolig. För de bönderna vi har idag kommer inte klara av nedskärningar. Jag är rädd att hjärtat som finns i lantbruket kommer försvinna. I och med att allt blir mer datoriserat  så kommer det inte behövas fysiska människor som tar hand om lantbruken. En dag så sitter nog bara kostymklädda människor på ett kontor och trycker på knappar.
Jag vill finna ett parti som lägger tyngd på frågor som;

- Bättre djurhållning
- En ökad jordbruksbudget
- Mänskliga rättigheter

Så mina granskningar av partiernas tyngdpunkter fortsätter...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0