Vad är fattigdom egentligen?

Har någon av er läst fattigbloggen? Det är en tjej som testar att leva på socialbidrag i en månad. Hon kallar det att vara fattig. Men vad definierar en fattig egentligen? Är jag fattig? Jag har tak över huvudet, rena och hela kläder, äter mig mätt varje dag. Det tycker inte jag är detsamma som att vara fattig. Eller har jag fel?
Man ska inte jämföra med fattigdomen i t.ex Afrika. För de har helt andra förutsättningar. Så om vi håller oss till Sverige. Visst finns det fattiga människor här. Såna som faktiskt inte har råd att äta sig mätta. Jag säger inte alltid, men ofta är det människor som är beroende av droger och alkohol som är de fattiga. För de kan inte leva på endast socialbidraget. För dem räcker inte pengarna till.
Men en människa som mig. Som inte är beroende av något, förutom mat då. Jag kan helt klart klara mig på socialbidraget och ändå spara en del vissa månader. Det gäller att tänka lite smart. Man ska inte behöva vända på varenda liten krona. Absolut inte. För det mår man inte bra av. 
Ibland tycker jag faktiskt att jag är rik! För jag mår väldigt bra, har bra vänner, har möjlighet att se saker, uppfylla mina drömmar och leva ett väldigt bra liv. 
Det är när vi söker det där ouppnårliga som vi kanske känner oss fattiga. 

Det jag ville få ut av det här är att om man går på socialbidrag så är man inte fattig. Man har kanske mindre pengar än någon med ett jobb. 
Jag tycker att man ska titta runtomkring sig i stället och se de människorna som verkligen mår dåligt! De som inte ens har någon krona att vända och vrida på.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0