Circus.

Jag gick förbi en skylt förut om att det ska vara circus i stan. På skylten stod det bl.a "vackra djur". Då blev jag mest illamående. Tänkte på alla stackars djur som ska vara med och showa. Okej om man har några hundar som får göra trick. Hundar är domesticerade djur, så dem måste vi jobba med för att de inte ska bli apatiska. De behöver få stimulera hjärnan. Men elefanter! Hur rättvist är det att ta dem till Sverige i små vagnar? För det är ju inte så lätt att hitta en vagn till en elefant som är så pass stor att den skulle må bra av att sitta och skumpa runt i den flera timmar! Nu är det väl inte så jättevanligt längre att man har med elefanter på cirkus. Men fortfarande så tycker jag att det är helt fel koncept att ta in djur i.
Djur som inte är domesticerade bör stanna i det vilda. Dock finns det lite delade meningar om det då jag faktiskt tycker att det är bra med djurparker. Men djurparkernas mål är egentligen att alla djuren så småningom ska släppas ut. Kanske inte generation ett, men det är ett mål att föda upp och släppa ut dem. Och för att djurparkerna ska gå runt behövs det att folk betalar för att titta på djuren.
När det gäller att släppa ut djuren i det fria sen så tycker jag att Parken Zoo har en bra syn på det, för de säger att de försöker ha så lite kontakt med djuren som möjligt, just för att de inte ska bli för vana vid människor. Är djuren vana vid människor är det ju i princip omöjligt att släppa ut dem igen.
Däremot så kommer vargarna på Kolmården aldrig kunna släppas ut i det fria. För där får man gå in till dem och klappa dem. Jag har själv varit inne hos dem både när jag haft praktik där och i underhållningssyfte.

Nu ska jag inte skriva en massa mer. Ville mest skriva av mig lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0