Teknikens framfart i samhället.

Jag börjar bli lite fundersam över hur långt tekniken kommer att gå innan nog är nog.
Igår när jag och Sandra satt i Gävle och väntade på vårt tåg så var hon tvungen att gå på toa. Oftast så är det en sån behållare som man stoppar ner en femma i för att öppna dörren. Så var inte fallet den här gången. Då stod det en mobilanvisning på sidan. Och det var en knappsats som man skulle knappa in en kod på. Så det var bara för Sandra att skicka iväg ett sms som kostade fem kronor. Då kom det tillbaka ett meddelande med en kod. Jag blev väldigt förundrad över detta nya påfund.
Tydligen har de ändrat spärrarna i Sthlm också. Så i stället för att dra sitt kort när man ska ner till t-banan så är det en grej man håller kortet över för att öppna spärren.
Blir väldigt upprörd över att Sverige prioriterar pengarna på helt fel saker. I stället för att lägga pengarna på fler hyresrätter och bättre sjukvård så går pengarna till överdriven teknik! Är det någon mer än jag som tycker att det känns fel?
Snart kommer de väl lägga ner pengar på att ta fram robotar de kan använda i sjukvården, i stället för att satsa på att ta in fler undersköterskor och sjuksköterskor så de slipper bli utbrända på grund av övertid. 
När tekniken tar över så kommer fler bli arbetslösa. Och det kommer bli ännu svårare att få jobb. För de jobben som kommer finnas är jobb där man antingen ska laga eller framställa ännu bättre maskiner. Vilket kräver en lång utbildning. 
Snart behöver det knappt jobba några människor i butiker för man kan ändå scanna sina varor själv, och behöver man någon hjälp så kan man ändå gå fram till en dator och klicka sig fram för att hitta rätt information. 
Vill man verkligen att det ska vara så opersonligt att handla? 
Vart försvann det sociala samhället? 

Jag blir faktiskt rädd över hur långt tekniken kommer att gå. Jag blir rädd för att människor kommer känna sig värdelösa. För det kommer inte finnas något för den "vanliga" människan att göra. 
Är det så vi vill att vårt samhälle ska se ut?  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0