Självdestruktivitet.

För ett tag sen visade Sandra en tjej på bilddagboken som har fotat riktigt hemska bilder. Bilder som berör så otroligt mycket. Bilder på sin självdestruktivitet. Nu har den här tjejen fått sina bilder visade på ett galleri här i Sundsvall. Jag vet inte riktigt om det är något bra eller dåligt. Tyvärr så leder publicitet och uppmärksamhet ofta till att andra börjar tycka att sånt beteende är något häftigt. Något som ska efterliknas.
När boken Vingklippt ängel av Berny Pålsson kom ut så föll Sverige ner i någon slags svacka. Helt plötsligt skulle massa småflickor färga halva håret blont och andra halvan svart, och det var massa tjejer (kanske även killar) som började att skada sig själva. Det blev en slags trend.
Vi ska självklart inte gömma undan psykiskt sjuka människor. Men är det verkligen bra att nästan glorifiera dem?
De där bilderna visas på galleriet för att få människor att se att det finns ett problem. Men gör vi inte promblemet större genom det? Finns det inte något annat sätt att upplysa om det?
Jag blir faktiskt orolig. Att se vad Vingklippt ängel hade för påverkan. Jag kan inte se detta som något positivt faktiskt.
Jag tror dock att för Elin, hon som fotat dessa bilder av sig själv och får dem visade, så kan det säkert vara ett bra sätt att bearbeta allt.
Men för unga påverkbara människor, så kan det bara bli katastrof.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Ja, så kan det ju faktiskt bli. Vissa skulle kanske inte ens komma på tanken att skada sig själv förrns dom ser såna bilder.



Men som sagt, det är nog bra för Elin. Men sen kan man ju undra hur ungdomar reagerar? Att det är "coolt" eller "avskräckande"?`Jag hoppas på det sistnämnda.

2009-04-05 @ 13:37:45
URL: http://iamtazzo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0